
I morgon åker jag iväg på en känsloresa utöver det vanliga och för min del började allt med en chat mellan mig och Hanna Wendelbo-Hansson på Instagram. Kalla det tajming, ödet eller slumpen men nu väntar London och lanseringen av Sandbergs nya tapetkollektion Signatur på London Design Fair. En unik mönsterskatt komponerad av fyra makalösa kvinnor som var verksamma i Sverige under 40 och 50-talet. Joy Zandén, Dagmar Lodén, Ylva Källström-Eklund och så min farmor, Lillo Wikstrand. För det var just henne jag och Hanna pratade om en lördagsmorgon i januari. Och nu är vi här, det finaste projekt jag kan tänka mig.
Johannas Konstnärliga Rötter presenterade av farbror John, tvillingbror till Johannas far Gerdt
Din Farmors Mor
Din farmors mor Gertrud Wisén senare gift Lindberg var född i Oscars församling i Kalmar län 1875 och uppvuxen i Alsjöholm i Småland. Hennes far Gustav Wisén var folkskollärare och organist, en omvittnat god och kärleksfull far, och en känd personlighet i bygden. Hans hustru var född Johanna (!) Johansson dotter till Johan Gustav Olausson på Björnasjö gård. Han var en välbeställd och betrodd man, nämndeman och kyrkvärd. Johanna själv var också välbeställd, hon var änka och arvtagare till en lantbruksegendom i Alsjö. Hennes förste make hade avlidit redan efter två års äktenskap. Johanna födde Gustav fyra barn.
Den konstnärliga ådran
Det Wisénska hemmet var intellektuellt präglat och med nära kontakter till prästfamiljerna, bredvid skollärarens den tidens kulturbärare på den svenska landsbygden. Gustav Wisén var en musikalisk person och en dugande organist. Men vad han var mest omtalad för var TRÄDGÅRDEN. Den var fylld av märkliga blommor och dignande fruktträd av alla de slag. Dit till skolträdgården kom både prästfamiljer och vanligt folk, ja till och med barn från andra skolor, för att se, studera och kanske få någon stickling eller ympkvist av denne lärjunge till Carl von Linné.
Det var i denna paradisets lustgård som barnen Wisén växte upp, storasyster Gertrud din farmors mor, och hennes tre syskon. Mest kontakt från barndomen och genom hela livet hade hon med sin tre år yngre syster Elisabet, som senare gifte sig med Anders Jobs. Gustav Wiséns trädgård blommade vidare och gav frukt i otaliga broderier, mönster och keramik genom generationer både på Jobsarnas sida genom Elisabet Jobs och hennes barn och barnbarn, och genom Gertrud Lindberg, nu på missionsfältet i Indien, och sedan genom din farmor Lillo. Mera om detta kan du läsa i Anne Marie Rådströms bok:
jobs – berättelsen om en konstnärsfamilj i kapitlet Blomsterkonungens Småland. Om din farmors mors lilla broderiindustri för att få ekonomin att gå ihop på missionsfältet i Indien kan du läsa i din farmors systers Vera radioföredrag. Flera prov på farmors otaliga, underbara broderier har du i din underbara blogg!
Min mamma, din farmor talade alltid med stolthet om det ”Wisénska blodet”. ”Du är en Wisénare, John”, sa hon till mig ”det skall du vara stolt över”. Vi hade mycket gemensamt min mamma och jag, jag älskade henne högt, hon lever ständigt vidare i mina tankar, varje dag. Hon är nu i sin himmel mycket stolt också över dig Johanna, hon tänker nog nu: ”Du är en Wisénare, Johanna”, ”det skall du vara stolt över”. Kära Johanna stort Tack för att du nu odlat vidare och sått och vattnat på nytt i den ”Wisénska” trädgården! /Farbror John